"Megkérdőjelezni mindent, számomra ez a punk rock."
- Henry Rollins -
Minden idõk egyik legfontosabb zenés filmje, a Sex Pistols fõszereplésével forgatott áldokumentumfilm a punk legenda legátütõbb pillanatait sűríti egybe a számító manager, Malcolm McLaren szemszögébõl bemutatva az eseményeket.
1978. október 12-én a rendőrség megtalálta Nancy Spungen élettelen testét egy szállodai szoba mosdója alatt. A nő ex-prostituált, sztriptíztáncosnő és drogfüggő volt, a Sex Pistols basszusgitárosának, Sid Viciousnak a barátnője.
A hamarosan érkező London Town című film Joe Strummer és egy Clash-rajongó srác találkozását meséli el, akinek ezután teljes fordulatot vesz az élete.
1984 nyara egy álmos kisvárosban, Schmalenstedtben a Balti-tenger mellett. Malte Ahrens 17 éves, és újabban Roddy Dangerbloodnak nevezi magát, mert felfedezte a punkzenét. Barátaival az erdőben ücsörög a tábortűznél, pogózik a falusi diszkóban, lányokról ábrándozik és verekszik a parasztfiúkkal. Aztán a haverokkal úgy döntenek, hogy alapítanak egy zenekart.
Az SLC Punk folytatása immáron elérhető digitális letöltés formájában iTunes-on, Vimeo-n, Vudu-n illetve Amazon-on.
Malcolm McLaren fia 5 millió font értékű punk-relikviát készül elégetni
Joe Corré ruhákat készül tönkretenni, válaszul a Punk London-ra, egy eseményre, amelyről azt állítja, a királynő hagyta jóvá.


Malcolm McLaren, a régebbi Sex Pistols menedzser fia, azt tervezi, hogy elégeti a punk emlékekből álló gyűjteményét, melyet 5 millió fontra becsülnek.

Joe Corré, az Agent Provocateur létrehozója, azt állítja, a ceremoniális égetés egyfajta tiltakozás, a punk örökség mainstreammé tétele ellen. Az égetés Camdenben lesz, Londonban, november 26-án, hogy egybeessen a Sex Pistols Anarchy in the UK dalának negyvenedik születésnapjával.

Corré tüntetésének fókuszában a Punk London esemény áll, mely a punk történetét hivatott ünnepelni. Corré szerint a királynő és Boris Johnson (London polgármestere) és a Heritage Lottery Fund (örökség-alap) áll. Joe Corré publicistái szerint a Buckingham Palota szorosan együttműködik Vivienne Westwod irodájával, királyi támogatást nyújtva a Punk Londonnak. A Buckingham Palota lapzártáig nem erősítette meg ezeket az állításokat.

Corré így nyilatkozott: „Az, hogy a királynő a 2016-os punk évre áldását adta, a legnyomasztóbb dolog amit valaha hallottam. Arról beszélek, hogy a mainstream kisajátítja az alternatív és a punk kultúrát! Ahelyett, hogy a változás mozgalma lenne, a punk egy kibaszott múzeumi tárggyá vált.”

Majd így folytatta: „Az általános rossz közérzet mára megvetette a lábát a brit közéletben. Az emberek zsibbadnak. És a zsibbadással jön az elégedettség. Az emberek nem érzik többé, hogy lenne szavuk. A legveszélyesebb, hogy nem harcolnak többé, azért, amiben hisznek. Feladták a harcot. Megint fel kell robbantanunk a szartartályt.”

A Sex Pistols hírhedten nagy felháborodást keltett a God Save the Queen 1977-es megjelenésével, mely egybeesett a királyi ezüst jubileummal. A szám megvádolta Őfelségét egy „fasiszta rezsim” vezetésével és megkérdőjelezte, hogy ember-e egyáltalán. Most úgy tűnik, megbocsátott nekik és olyan intézmények, mint a British Library és a Museum of London is az esemény mögé álltak.



Hogy Corré pontosan mit készül elégetni, egyelőre nem ismert, bár a nyilvánosságra hozott képek azt sugallják, hogy rengeteg ruhadarab lesz a tűz martaléka. Corré anyja Vivienne Westwood, apja pedig Malcolm McLaren, aki 2010-ben hunyt el. Úgy tűnik ez az akció valami olyasmi, amit mindkét provokatív szülő helyeselne.

Joe Corré levelét változtatás nélkül közöljük:

Tisztázzunk pár dolgot. Korán kezdtem el dolgozni, saját szakállamra, mikor még nem volt feltétlen szükséges. Kreatív ötletekkel és kemény munkával értem el az Agent Provocateur sikerét, de már évek óta nem dolgozom velük és mostanra tök unalmasnak látom. Soha senki nem adott nekem vagy a szüleimnek semmit ezért. Mindent magamnak kerestem meg. Igazság szerint a punk adott elég magabiztosságot ahhoz, hogy képes legyek ezt véghezvinni. Az emberek túl sokat feltételeznek, elítélnek olyan információk alapján, amelyeket média rágott a szájukba. A punk lényege, hogy a propagandával szembe menjen és megtalálhasd az igazságot magadtól.  

Lényeges különbség van az ár és az érték között, amely felett túl sokszor néznek el. Olyan párbeszédet akarok a közszférában, ahol mindenki kérdezhet és gondolkodhat azon, hogy ezek az emlékek mit is érnek valójában és miért érnek bármit egyáltalán. A punk soha nem volt az a nosztalgikus dolog, de ha mégis vissza akarunk tekinteni, ne mosdassuk tisztára a valóságot.

Az én tapasztalatom arról, hogy milyen volt Londol déli részén felnőni, a mozgalom központjában, az, hogy felnőtt emberek köptek le a nyílt utcán, ha 9-10 évesen punk merészeltél lenni. A lakásunk körül volt véve a National Front gengsztereivel, akik betörték az ablakainkat és halálosan megfenyegettek, a szüleim boltját vagy a Chelsea drukkerek vagy a rendőrök dúlták fel, az embereket letartóztatták, ha ilyen ruhákat hordtak nyilvánosan. Az embereket megkéselték, a Sex Pistols felvételeit kitiltották a rádióból és a boltokból, sőt nem is játszhattak arrafelé. Mégis első helyen végeztek a slágerlistákon, de olyankor nem volt első hely…A listák a másodiktól kezdődtek!

Gyűlölt minket a kormány, üldözött a média és azoknak akik be akartak illeszkedni, nem volt jövőjük! Nem igazán tudták mit tegyenek…az egyenruhán és a félreugráson kívül…de néhányan találtak egy kis szikrát, el kellett hinniük, hogy képesek valamilyen módon kijutni a jövőtlenségből, együtt a hasonszőrűekkel, akik nem illette sehova és volt elég bátorságuk felállni és kimondani: NEM, NEM FOGADOM EZT EL, nem fogom követni ezt a nacionalista bálványimádást többé! Ez volt számomra a legpozitívabb és legtovább élő öröksége a punknak.

Aztán egy napon azt hallom, hogy van ez a PUNK LONDON, a negyvenéves évfordulója annak, hogy az Anarchy int he UK megjelent! A brit turista és divatipar, a British Museum és London polgármesterének támogatásával?! MI?! Először is, miért 40 év? Vicces ez a szám, minta valaki azt gondolta volna, kicsit feldobhatja a kereskedelmet ez is, ha már nincs az évben királyi esküvő. Ki van emögött valójában? Az örökség-alap? A polgármester? Honnan jön ez a sok pénz? Támogatni fogják vele a hajléktalanokat? Juttatás az öreg punkok uniformizálására? Mikor fognak elkezdeni GOD SAVE THE QUEEN bögréket árulni, lopásgátlóval a fülükön, a palota szuvenír boltjában? A punkot használja a kormány a fair brit társadalom illusztrálására, hiszen ők mind olyan „toleránsak, nyitottak és demokratikusak, ez jött divatba”…a főutcán minden boltban megtalálható lesz egy klisés verziója a wankers mac-nek? Mert a punk most már tradicionális?
Ha a punk már szerves része a brit kulturális turizmusnak és minden ami maradt belőle csak egy póz, akkor már konformista és úgy kell vele bánni mint a királyi testőrséggel, fizetni kell, a turistákat ért ingerekért és uniformizálni.

Párhuzamokat lehet vonni a 70-es évek jövőtlen generációjával és mostanival. A környezetünk pusztulóban van! Londonban megy a társadalmi tisztogatás, kibelezik, és az egészet átváltoztatják a gazdagok élményparkjává, akik nem fizetik az adót, amíg az átlagember meg sem engedheti magának, hogy itt éljen! És e fölött Boris Johnson elnököl, közönnyel az átlagos városlakók valódi problémái felé. Amit itt most hangsúlyozni próbálok, az a képmutatás, ahogy elterelik a figyelmet a punk ünneppel, az igazán lényeges dolgokról. És ez az, amiért meginvitálom november 26-ra a Buckingham Palotába, hogy meggyújtsa az a gyufát... Öltözzetek melegen, ez a tél kemény lesz.

 

Őri Eszter
Forrás: The Gurdian, Bum Punk London

Hozzászólások

Friss hírek

Interjú: John Lydon & PiL
Megérkezett a London Town előzetese!
Malcolm McLaren fia 5 millió font értékű punk-relikviát készül elégetni
Több mint nosztalgia: Don Letts a punk filmek jelentőségéről

Friss fórumhozzászólások

Oldallal kapcsolatos kérdések
Hibát találtam egy elkészült feliratban

Facebook

YouTube