"A rock lényege az önkifejezés az önmegvalósítás, hogy az ember azt csinálja amit akar. A punk rock korszak segített magamat megtalálni. Amikor beindult és mindenki gitárt fogott, én is meg akartam ragadni valamit de a szinpad már tele volt úgyhogy egy Super 8-as kamerát fogtam és filmes lettem." - Don Letts -
Egy dokumentumfilm, amely az Anti-Flag politikai punk zenekar történetét dolgozza fel. A filmben megszólalnak olyan ismert zenészek, mint Tom Morello, Billy Bragg, Tim McIlrath és Brian Baker is. A dokumentumfilm bemutatja, milyen kihívásokkal és nehézségekkel szembesülnek azok, akik politikai zenét játszanak, és életüket az aktivizmusnak szentelik.
Egy négyrészes amerikai dokumentumfilm-sorozat. Minden epizód egy-egy korszakra fókuszál, kezdve a 60-as évek protopunk mozgalmától egészen napjainkig, így átfogó képet ad a punk fejlődéséről és hatásáról. A sorozat nem csupán a zenei forradalmat mutatja be, hanem azt a lázadó szellemiséget és kreatív energiát is, amely generációkat inspirált, és máig érezhető hatást gyakorol a popkultúrára.
A The Godfathers of Hardcore feltárja Roger Miret és Vinnie Stigma, a hardcore punk meghatározó figuráinak történetét – bepillantást engedve abba, hogyan formálták a zenei színtér arculatát az Agnostic Front élén.
A RUDEBOY című film archív felvételekkel, interjúkkal és játékfilmes elemekkel mutatja be a legendás Trojan Records történetét, amely a brit táncparketteken zajló kulturális forradalom egyik kulcsszereplője volt a ’60-as évek végén és a ’70-es évek elején.
1993-ban, GG Allin mindössze 37 évesen, heroin túladagolás következtében hunyt el – halála is mítosz lett, akárcsak élete. A díjnyertes rendező, Sami Saif dokumentumfilmje, a THE ALLINS, szeretetteljes és szórakoztató betekintést nyújt a botrányhős énekes családjának mindennapjaiba, miközben új megvilágításba helyezi a punk ikon örökségét.
A „punk” szó története: Shakespeare-től a Sex Pistolsig
Ki írta le először a punk szót, és kire használták? Honnan indult, és mikor robbant be a köztudatba?

A punk szó jelentése az évszázadok során többször is változott. Már a 16. században is használták, például Shakespeare műveiben, ahol prostituáltat vagy erkölcstelen nőt jelentett. Később, főleg Amerikában, újabb jelentésárnyalatokat kapott: a 19. században „rossz minőségű” vagy „értéktelen” dolgokra, a 20. században pedig börtönszlengként, illetve fiatal, tapasztalatlan emberekre is alkalmazták. Lássuk időrendi sorrendben, hogyan alakult a szó jelentése az elmúlt több mint négyszáz évben.



16–17. század: Eredeti jelentés, irodalmi példák




1570-es évek – Az első írásos említés
A punk szó első ismert előfordulása az 1575 előtt keletkezett Simon The Old Kinge című angol balladában található, ahol női prostituáltat jelentett. A ballada arra figyelmezteti a férfiakat, hogy az ivás ugyanolyan bűn, mint prostituáltakat tartani: „Így hát, pajtások, ha részegek vagytok, gyengeségből az is bűn, ahogy az is, ha egy punkot tartotok.”

1590-1600-as évek – Shakespeare és a korai angol használat
Shakespeare több művében is használta a szót, mindig pejoratív értelemben – női prostituáltként vagy erkölcstelen nőként jelenik meg a punk. A Szeget szeggel című darabjában (amelyet 1603-04 körül írt), ahol Lucio megpróbálja megmagyarázni Mariana rejtélyes tagadását, miszerint ő „sem szűz, sem özvegy, sem feleség”, azzal, hogy kijelenti: „Lehet, hogy ő egy puncke (hivatalos magyar fordítás: " Afféle rossz személy lesz, fenséges uram") Nem meglepő, hogy ez a szó felbukkan ebben a darabban, tekintve, hogy központi témája a szexuális erkölcs, és a cselekmény egy züllött Bécsben játszódik, ahol a prostitúció nagy üzlet.

17. század vége – Jelentésbővülés
A század végére a punk már fiúprostituáltakra is utalt, illetve általános pejoratív értelemben is megjelent: fiatal, értéktelen vagy erkölcstelen személyt jelölhetett.




18–19. század: Amerikai jelentésváltozások


18–19. század – Új jelentések az Újvilágban
Az Egyesült Államokban a punk jelentett rothadó fát, majd a 19. század végére általános szitokszóvá vált: „rossz minőségű” vagy „értéktelen” dolgot, személyt is jelenthetett. Egyes etimológusok szerint a szó részben a lenape indián nyelvből is eredhet, ahol a punkw jelentése „hamu”, a punxe pedig „fát tenni a tűzre”.

20. század eleje – Börtönszleng
Az amerikai börtönszlengben a punk olyan férfi rabot jelölt, akit mások szexuálisan kihasználtak. Később általános sértésként is elterjedt, főként fiatal, tapasztalatlan vagy gyenge emberekre alkalmazva.

Színházi és zenei gúny
Már az 1890-es években is előfordult, hogy egy gyenge dalt „punk song”-nak csúfoltak, vagy egy amatőr zenekart „punk orchestra”-nak neveztek. A szó ekkor már a gyenge minőségű, ügyetlen, nevetséges produkciók szinonimájává vált.
 
Kép
"The most punk song ever heard in a hall,” 1899 (Forrás: San Francisco Call)




20. század: Börtönszleng, popkultúra, zenei előzmények


1930-as–1960-as évek
A punk szó a jazz- és blues-szlengben is megjelent, gyakran jelentett fiatal, deviáns, néha homoszexuális férfit. Ugyanakkor továbbra is fennmaradt a „rossz minőségű” jelentés is. Az 1950-es évektől kezdve a punk egyértelműen a lázadó, fiatal bűnöző szinonimája lett az amerikai médiában. Elvis Presley-t például „hot-headed punk”-nak nevezték a Jailhouse Rock című filmben.

Presley mint punk, 1957 (Forrás: San Rafael Daily Independent Journal)


1960-as évek – A szó a popkultúrában
A Beatles-t, a Rolling Stones-t, sőt, Bob Dylant is nevezték punknak az amerikai sajtóban – néha pejoratív, néha ironikus vagy nosztalgikus felhanggal. A hatvanas években a „punk” szó újságírói biztos megoldássá vált. A zenészeket gyakran egyszerűen punknak titulálták, élükön a Beatles-szel. „Tudják, hogy punkok. Be is vallják” – írta az Austin American-Statesman 1964-ben. Az Uniontown Evening Standard szerint „éretlen punkok” voltak, a Fresno Bee pedig úgy fogalmazott, hogy „csak punkok hosszú hajjal”. A San Bernardino County Sun azt sérelmezte, hogy „ennek a négy kis punknak a divat által hizlalt bankszámlái a fejükbe szálltak”. Még az ellenkulturális Berkeley Barb is „punk milliomosoknak” nevezte őket 1968-ban.






 
1970-es évek eleje: Garázsrock, proto-punk


1970 – Az első dokumentált zenei említések
A „punk rock” kifejezés első zenei felhasználásai nem a hetvenes évek punk mozgalmára, hanem a hatvanas évek garázs rock zenekaraira vonatkoztak. Először Ed Sanders, a The Fugs tagja használta 1970 márciusában a Chicago Tribune-ben saját szólólemezét jellemezve: „punk rock — redneck sentimentality.” Ugyanebben az évben a New York-i Suicide zenekar már punk music-ként hirdette koncertjeit – ez a leghamarabb ismert vizuális zenei felhasználás.

1970–1972 – Kritikusok és zenészek
Lester Bangs 1970 decemberében nevezte Iggy Popot „Stooge punk”-nak, ezzel is hozzájárulva a fogalom zenei kontextusának megerősödéséhez.

1971 – Creem magazin (USA)
Dave Marsh 1971 májusában a Creem magazinban írt cikkében nevezte a ? and the Mysterians garázsrock-zenekart punk rock-nak. Ekkor a kifejezés még a hatvanas évek nyers, egyszerű, amatőr rockzenéjére utalt.


A punk rock születése és elterjedése




1974–1975 – CBGB színtér, New York

A CBGB klubban új, energikus, lázadó zenekarok (Ramones, Television, Patti Smith, Blondie) jelentek meg, akiknek zenéje és attitűdje már hordozta a későbbi punk szubkultúra jellemzőit. Ekkor azonban a ‘punk’ szó még nem volt elterjedt ezen a színtéren; a zenekarokat és a közösséget csak később, a Punk Magazine 1976-os megjelenése után kezdték punkként emlegetni.

1976 január – Punk Magazine (New York, USA)
1976 januárjában jelent meg a Punk Magazine első száma. A lap tudatosan vállasztotta a punk szót és identitást, bemutatva a CBGB színtér zenekarait, életstílusát és vizuális világát. Ezt követően terjedt el a szó a köznyelvben is, először New Yorkban, majd világszerte, hogy leírja ezt az új, lázadó, egyszerű, gyors és szókimondó zenei irányzatot, illetve az ehhez kapcsolódó szubkultúrát.




1976 július – Sniffin’ Glue (London, UK)
1976 július 13-án indult a Sniffin’ Glue fanzin Mark Perry szerkesztésében. Ez volt az első brit kiadvány, amely a punk szót központi elemként használta. A fanzin a Ramones Now I Wanna Sniff Some Glue című dalából kapta a nevét, és már az első számtól kezdve a punk identitást, zenét és attitűdöt képviselte.

1976. december 1. – Bill Grundy-interjú: brit mainstream áttörés
A Sex Pistols élő televíziós interjúja a Thames Television Today műsorában botrányt kavart: a zenekar tagjai élő adásban káromkodtak. Másnap a brit napilapok címlapon hozták az esetet, és a punk szó ettől kezdve bekerült a brit mainstream médiába, közbeszédbe, sőt, politikai vitákba is.







Források:
Medium - The Rotten Etymology of Punk
British Libary - From Shakespeare to rock music: the history of the word ‘punk’

Hozzászólások





60. rész – Érdekfeszület
59. rész – Böiler
58. rész – Macskanadrág
57. rész – Preta Fakto
56. rész – Toast
55. rész – Tard Horses
54. rész – Plüssnapalm
53. rész – Orwell Disznói
52. rész – Prosectura
51. rész – Kovács 'Kiskovács' Zoltán (AMD)
50. rész – Pangó Alkesz
49. rész – Meconium
48. rész – Káderek
47. rész – The Grenma
46. rész – Utópia
45. rész – TbOi!
17. rész – Vészkijárat
16. rész – Aljas Kúszóbab
43. rész – Elit Osztag
42. rész – Közellenség
41. rész – Hátsó Szándék
40. rész – Felső Tízezer
39. rész – Hisztéria
38. rész – Eresz Alá Szorult Uborka
37. rész – Linx
36. rész – Hit By A School Bus
35. rész – Krumplizcukor
34. rész – Utolsó Alkalom

Legfrissebb hírek

Ingyen nézhető a legendás Decline of Western Civilization trilógia!
Rancid ihlette dráma, And Out Comes the Wolf előzetes
A „punk” szó története: Shakespeare-től a Sex Pistolsig
A Sex Pistols újra színpadon – klasszikus dalok, új frontemberrel

Facebook

YouTube